Jak złożyć zamówienie - wybór parametrów produktu

Rodzaj papieru

W zależności od produktu papier może być wielu różnych gramaturach i rodzajach.

Grubość, gramatura

Litera „g” jest skrótem od "gramów na metr kwadratowy”, który oznacza ciężar i w związku z tym grubość - arkusza papieru. Na przykład, typowy papier do ksero to papier 80 g, papier firmowy 90 g, okładki katalogu zwykle około 300g, a wizytówki 350g. Idąc za tym przykładem papier 90 będzie papierem bardzo cienkim i giętkim, a papier 350g będzie papierem grubym i bardzo sztywnym.

Papier błysk czy mat?

Papier błysk jest to papier kredowany, którego powierzchnia jest błyszcząca. W odbiorze kolory na tym papierze zazwyczaj są postrzegane są jako te z większym nasyceniem i wyraźniejszymi barwami. Jest to najczęściej wybierany rodzaju papieru przez Klientów chromadruk.pl Papier matowy to papier, którego powierzchnia nie odbija światła, a pochłania. Kolory na tym rodzaju papieru często postrzegane są jako bardziej stonowane w porównaniu do papieru błyszczącego pomimo użycia takiego samego nafarbienia.

Zastosowanie papieru matowego umożliwia zastosowanie w dalszym procesie przygotowywania pracy np. lakieru wybiórczego.

Przykłady zastosowań różnych grubości papieru.

Papier: kreda 135g mat ulotki | ulotki składane | plakaty | katalogi | arkusze plano

Papier: kreda 170g błysk ulotki | ulotki składane | katalogi | arkusze plano

Papier: kreda 170g mat ulotki | ulotki składane | katalogi | arkusze plano

Papier: kreda 250g błysk ulotki | ulotki składane | plakaty | arkusze plano | okładki katalogów | kalendarze listwowane

Papier: kreda 250g mat ulotki | ulotki składane | plakaty | arkusze plano | okładki katalogów | kalendarze listwowane

Papier: kreda 300g błysk ulotki | ulotki składane | plakaty | okładki katalogów | arkusze plano

Papier: kreda 300g mat ulotki | ulotki składane | plakaty | arkusze plano | okładki katalogów | okładki notesów spiralowanych

Nakład, im więcej tym taniej!

Przy zamawianiu należy mieć na uwadze, że im większy nakład druku tym cena jednostkowa drukowanych prac jest niższa. Dzieje się tak ze względu na dość wysokie koszty przygotowania prac do druku. Za przykład podajemy w tabeli ceny Ulotek A6 z informacją o cenie jednostkowej. Zależność „im więcej tym taniej” występuje bez względu na produkt czy papier.

Kolorystyka - 4/4, 4+1, CMYK

Oznaczenia kolorystyki

Tajemniczy skrót 4/4 używany jest do określania kolorystyki wydruków. Określa ona 4 podstawowe barwy, jakie stosuje się w poligrafii, czyli Cyjan (kolor zielononiebieski), Magentę (purpurowy), Yellow (żółty), i Black (czarny, określany również mianem kontrastu lub konturu). Zestawienie naszych 4 barw to w skrócie CMYK, z którego to połączenia możemy uzyskać niemal każdy kolor, jakiego potrzebujemy.


Oznaczenie 4/4
W określonej w ten sposób kolorystyce będzie występować CMYK z dwóch stron wydruku. Taki rodzaj druku nazywa się też drukiem pełnym, w tym przypadku dwustronnym.
Oznaczenie 4/0
Oznacza druk pełny jednostronny. Dlaczego pełny – otóż właśnie dlatego, że z tych czterech barw możemy uzyskać niemalże pełną gamę kolorystyczną.

Przeglądając specyfikację niektórych produktów możemy się spotkać również z innymi oznaczeniami ponieważ nie zawsze mamy do czynienia z drukiem pełnym. Zdarza się, że są to tylko dwa kolory z jednej i drugiej strony, lub 5 kolorów z jednej strony i brak zadruku z drugiej.

Do najczęściej spotykanych (oprócz w/w) oznaczeń należą:
- Oznaczenie 4/1 – oznacza druk dwustronny, 4 kolory na jednej ze stron oraz czarny lub kolor dodatkowy na drugiej stronie
- Oznaczenie 2/0 – oznacza druk jednostronny, 2 kolory na jednej ze stron
- Oznaczenie 5/0 – oznacza druk jednostronny, pięciokolorowy.

CMYK

skrót oznaczający 4 podstawowe kolory (Cyan, Magenta, Yellow, blacK) stosowane w poligrafii i w druku off-setowym i pokrewnym. Druk tymi farbami polega na mieszaniu ich ze sobą, za pomocą apli i punktu rastrowego (czyli małego punktu na wydruku, który widoczny jest pod lupą). Farby te ułożone pod odpowiednim kątem i z odpowiednią ilością punktów rastrowych na cal lub cm, dają różne odcienie barw i kolory.

Drukarnia Chroma posiada m.in w swoim parku maszynowym maszynę offsetowa Komori G-840P H-UV – to maszyna posiadająca funkcję druku dwustronnego w jednym przejściu. Taka opcja pozwala na obróbkę introligatorską bezpośrednio po zakończeniu druku. System jest w pełni zautomatyzowany i posiada system niskoenergetycznego utrwalania farb UV. To innowacyjna technologia H-UV, która bazuje m.in. na zastosowaniu pojedynczej lampy UV dla każdej strony arkusza. Maszyna zakupiona przez drukarnię Chroma jest pierwszą w Polsce z takim typem utrwalania. Maszyna Komori G-840P drukuje 4/4 w jednym przejściu arkusza przez maszynę.

Maszyna pozwala na realizację do siedmiu zleceń w ciągu godziny. Urządzenie jest przystosowane do druku na arkuszach o formacie od 360 x 520 mm do 720 x 1030 mm. Maksymalna powierzchnia zadruku wynosi 710 x 1020 mm w trybie jednostronnym i 700 x 1020 mm w trybie dwustronnym. W maszynie można stosować formy drukowe o wymiarach 800 x 1030 mm.

Proof cyfrowy

To specjalistyczny wydruk będący dla drukarza maksymalnie zbliżonym obrazem tego, co powinien osiągnąć na maszynie drukarskiej pod względem wierności barw. Służy drukarzowi jako wzorzec do odpowiedniego ustawienia (regulacji) maszyny drukarskiej. Na próbę koloru mówi się również "wyciągi barwne".

Próby koloru robi się z najważniejszych stron np. z okładki lub reklamy całostronicowej, lub z najbardziej reprezentatywnej strony artykułu lub działu publikacji. Próby takie robi się również dla innych wyrobów poligraficznych – np. opakowań.

Powinna być wykonana co najmniej jedna próba koloru na każdą stronę arkusza drukarskiego. W praktyce prób robi się mniej z powodu wysokich kosztów. Można również zrobić jedną zbiorczą próbę koloru zawierającą na jednym arkuszu zestaw najważniejszych, lub najbardziej charakterystycznych zdjęć lub innych elementów graficznych.

Wydruki próbne proof do zleceń realizowanych za pomocą sytemu Chroma Online są wykonywane tylko z plików przesłanych przez klienta do systemu Chroma Online. Nie ma możliwości przesłania własnego proofa.
• Wydruk próbny oparty jest o profil referencyjny drukarni CHROMA.
• Różnica kolorystyczna DeltaE może wynosić +/- 5 jednostek dla każdego koloru.
• Wydruk próbny proof odzwierciedla tylko kolory pracy.
• Obiekty w pracy (szczególnie cienkie linie poniżej 0,7 mm) mogą się różnić niż na wydruku z maszyny offsetowej.

Przydatne linki: Przygotowanie pracy do druku, zamów proof cyfrowy

Wgrywanie plików, wybór metody wgrania

Wybór metody

Metoda 1
„Wybierz pliki ze swojego komputera”, metoda prosta ale z ograniczeniem. Po wciśnięciu przycisku „wybierz” otwiera się okno, w którym wybieramy/ zaznaczamy plik/pliki do druku. Okienko ma zdefiniowane wyświetlanie plików i pokazuje pliki z rozszerzeniami akceptowanymi przez nasz system i foldery (PDF, CDR, TID, TIFF, JPG, ZIP) Organicznie: Maksymalna waga plików 1GB.

Kroki do Metody 1

Krok 1

Krok 2

Krok 3

Krok 4

Metoda 2
„Wgraj pliki z konta FTP” - wystarczą 2 min do konfiguracji i gotowe! Metoda polega na wcześniejszym wgraniu plików na nasz serwer FTP. Aby skorzystać z tej opcji należy skonfigurować dowolny program do obsługi FTP, a następnie wgrać pliki.
Po wgraniu plików proszę pamiętać o „podpięciu ich do zamówienia” (patrz rys.2)
Adres serwera FTP ftp2.chroma.pl:8021
Login taki jak w chroma.pl
Hasło takie jak w chroma.pl
Tryb pasywny

Kroki do Metody 2

Krok 1

Krok 2

Krok 3

Krok 4

----

Sprawdzanie pracy

Opcje sprawdzania pracy w Drukarni Chroma. Wszystkie opcje są darmowe.

Bez sprawdzania Analizuje pliki oraz poprawia błędy typu:
• Zamiana do CMYK
• Zamiana fontów na Krzywe
• Usuwa OVERPRINT

Bez sprawdzania, z potwierdzeniem (OnScreenProof) Wymaga akceptacji Klienta w oparciu o przygotowany plik podglądu z naniesieniem lini falcowania cięcia spadów i marginesów
Analizuje pliki oraz poprawia błędy typu:
• Zamiana do CMYK
• Zamiana fontów na Krzywe
• Usuwa OVERPRINT

Ze sprawdzaniem Obejmuje dokładne sprawdzenie pracy pod względem:
• formatu pliku,
• formatu pracy,
• spadów,
• uszkodzeń pliku wynikłych z przesyłania do systemu.
• wyśrodkowanie pracy na arkuszu
• spadów,
• przestrzeni barwnej CMYK,
• poprawności falcowania,
• poprawności bigowania,
• obecności overprintów,
• wyśrodkowania pracy na stronie,
• prawidłowej rozdzielczości map bitowych.